<script> <style>
HBF(Holland Blues Festival Grolloo - 13/14/15 Juni 2024  Crossroads Festival Bonn(BRD) Ledffoot - 10/05/2024 - Olst • Bluespeer 17 18 19 MEI '24 • NOT THE ROLLING STONES (UK) - zondag 26 mei 2024 Heino • Jam-Session Heino 21 April/12 Mei 2024 • THE MUDD FOOTE (USA) | zaterdag 14 september Heino • SUGARIFF, funky rockband uit Arnhem | zaterdag 09 november Heino •

Ribs & Blues 2017

Pinksterweekend is er voor de Ribs & Blues in Raalte. Een Roots en blues festival wat gratis is te bezoeken, de zaterdag er voor is er een betaalde openings- avond, deze is compleet uitverkocht met 8500 kaarten dus een volle bak in Raalte............

The Beach Boys , Golden Earring, De Edwin Evers band en King of The World

In totaal 21 roots –en bluesacts komen naar het festivalterrein aan De
Domineeskamp. Headliners zijn dan o.a. The Red Devils, My Baby , DVL ,
Sari Schorr en Walter Trout.

Tips van Frank Satink, Frans Kapteijns, Harrie Huisman en Arend Hofmeijer
Ribs en Blues 2017, wat zijn de ‘must sees’?

Het is al zo weer Pinksteren en dat betekent Ribs & Blues. Bluesrockliefhebber Lauk Bouhuijzen vroeg meerdere muziekkenners naar hun tips voor 3, 4 en 5 juni. Deze keer de adviezen van Frank Satink, programmeur van onder andere Ribs en Blues en Dauwpop, Harrie Huisman uit Mariënheem (www.fotosbluesrock.nl), Frans Kapteijns, de van Twitter (@BoswachterFrans) bekende boswachter (en nu ook de eerste Nederlandse zwerfafvalambassadeur) en Arend Hofmeijer van Stichting Live Music Heino.

Oud-Heinoër Frank Satink kijkt tevreden naar de timetable. “Ik denk dat we weer een mooie en brede rootsprogrammering hebben staan. Dus naast bluesacts ook bluegrass, soul, americana en country.” Hij begint zijn tips op de betaalde zaterdagavond; “Tja, wat kan ik anders noemen dan the Beach Boys. regelrechte iconen uit de popgeschiedenis. Uniek voor Raalte en omgeving.”
Ook op de beide pinksterdagen verwacht hij veel moois. “Darlyn, een Nederlandse band met een grote toekomst. Louis Berry zag ik afgelopen jaar op Let’s Get Lost met een gedreven en uiterst energieke set van rhythm & blues van de bovenste plank, live echt een sensatie. The Grand East uit Diepenheim is het hele land aan het veroveren met hun dampende rock & soul. Gospel Sessions is een fantastische band met een nog fantastischer frontvrouw Michelle David. Ik verwacht ook het nodige van de wederopstanding van The Red Devils, weliswaar zonder wijlen Lester Butler, maar met Big Pete als frontman. Ik ben erg benieuwd hoe de tracks van King King het 25 jaar later live doen.”

Nicole
Ook kenner, liefhebber en fotograaf Harrie Huisman uit Mariënheem is blij met het aanbod. Hij tipt als eerste Louis Berry; “Een Engelsman met poppy en bluesy nummers waaronder de single ‘Nicole’. Hij heeft een prachtige EP op de markt gebracht met lekker in het gehoor liggende en onvervalste bluesrock met een scheut Britpop. Hij kan één van de toppers worden van deze editie.”
“Robert Ellis bracht in 2014 het mooie album ‘The Lights from The Chemical Plant’ in het alt country genre uit. En in 2016 een nog beter album, getiteld Robert Ellis. De recensies waren lovend, met name in het pop-roots-blues-blad Lust For Life. Ook van deze man heb ik grote verwachtingen in Raalte.” Zijn derde tip is Jack Broadbent: “Zijn CD ‘Along the Trail’ blies mij bijna omver.”

 

Brexit
Ook Frans Kapteijns tipt Jack Broadbent. “Zijn ‘On the road again’, het origineel is van Canned Heat, pakte me meteen. Deze Engelsman mag wat mij betreft gerust de nieuwe koning van de slidegitaar genoemd worden. Daarnaast past zijn stem bij de sfeer die hij neerzet. Brexit? Laat hem dan maar hier komen wonen!”
The Red Devils wil Frans absoluut zien. “Volgens mij geen betere afsluiter zondagavond dan deze Amerikaanse bluesrockers. Echte bluesliefhebbers zullen niet loskomen van de muziek, want The Red Devils kruipen in je hoofd. Ik ben blij dat deze uit Los Angeles komende band weer is herrezen. In 1994 gestopt, maar nu als de duvel niet bang om weer in actie te komen op het podium in Raalte.”
Als derde gaat hij zeker genieten van Barrelhouse. “Die band met Tineke Schoemaker als zangeres heeft een eeuwigdurend bestaansrecht opgebouwd. Niet meer weg te denken uit de Nederlandse bluesscene. Hun laatste album, vorig jaar verschenen, getuigt daar weer van.”

The Grand East
Arend Hofmeijer komt met meer namen die hij zeker wil zien en horen. “Zoals elk jaar bekijk ik van te voren meerdere filmpjes van alle artiesten op YouTube en zet ik plusjes en minnetjes op de timetable. Mijn tips? Jack Broadbent, Sari Schorr, Matt Andersen, Gospel Sessions en Louis Berry. En natuurlijk Walter Trout. Het is een puik programma met veel verrassingen. Zelf geniet ik het meest van de blues, verder moet er voor mij op het podium iets gebeuren! Ik houd van goede muzikanten die met zichtbaar plezier er 125 procent voor gaan zoals The Grand East.”
Op www.ribsenblues.nl staat een volledig programma met alle bands en tijden.
Bron: salland Centraal.