<script> <style>
HBF(Holland Blues Festival Grolloo - 13/14/15 Juni 2024  Crossroads Festival Bonn(BRD) Ledffoot - 10/05/2024 - Olst • Bluespeer 17 18 19 MEI '24 • NOT THE ROLLING STONES (UK) - zondag 26 mei 2024 Heino • Jam-Session Heino 21 April/12 Mei 2024 • THE MUDD FOOTE (USA) | zaterdag 14 september Heino • SUGARIFF, funky rockband uit Arnhem | zaterdag 09 november Heino •

Release 6 April : BLAUDZUN - UP Jupiter deel 3 2018

coverOp vrijdag 6 april verschijnt het langverwachte nieuwe album "UP" van Blaudzun via V2 Records. Het is het derde deel in de Jupiter-reeks waar Blaudzun sinds het najaar van 2016 mee naar buiten is getreden.

Op 1 januari bracht Blaudzun zijn nieuwste single _hey now uit, die direct door NPO Radio 2 werd gekozen tot Topsong. Ook maakte de zanger bekend dat zijn nieuwe album "UP" op 6 april verschijnt en dat hij dit voorjaar met de gelijknamige clubtour te zien is in diverse popzalen in Nederland. Vandaag voegt de zanger ook Pinkpop Festival toe aan zijn tourschema, waar hij op vrijdag 15 juni te zien zal zijn. Het nieuwe album "UP" is vanaf vrijdag 23 februari beschikbaar als pre-order.

"UP" is het derde deel in de Jupiter-reeks waar Blaudzun sinds het najaar van 2016 mee naar buiten is getreden. Het is een volwaardige plaat die niet zonder de eerste twee delen had kunnen bestaan. Of zoals Johannes Sigmond het zegt: ‘Als ik het vergelijk met een schilderij is "UP" het middendeel en zijn de andere twee de zijpanelen. Jupiter part 1 en 2 lijken haast studies om te erachter te komen wat ik echt wilde maken.’ Want naast het slot van het drieluik is "UP" ook een duidelijke afwijking van het oorspronkelijke idee. Johannes: ‘Ik ben erachter gekomen dat ik van iets rijpere wijn houd. Niet van de eerste oogst.’
Naast de song "Hey now", die hoge ogen gooide in diverse internationale streaming playlists, bevat het album 11 liedjes die zich kenmerken door veelzijdige melodiën, dansbare melancholie, en een intrigerend indiepop geluid met de nadruk op Blaudzun's onmiskenbare stem. Op 9 maart verschijnt de tweede single "islands".

De voorverkoop voor de clubtour van Blaudzun is reeds gestart en tickets zijn beschikbaar via de zalen.
03_PRESS_BLAUDZUN_sven_signe_den_hartogh_Small

Tracklist:
1.hey now
2.circles
3.juno
4.islands[Mew Single]
5.one way ticket
6.ghosts
7.breathe
8.everystep
9.easycome_on
10.sun will catch
11.jupiter iii

TOURSCHEMA

19-04-2018 Tivoli Vredenburg, Utrecht
20-04-2018 Luxor Live, Arnhem
21-04-2018 Grenswerk, Venlo
28-04-2018 Muziekgieterij, Maastricht
18-05-2018 Paradiso, Amsterdam
19-05-2018 Mezz, Breda
26-05-2018 Central Park Festival, Utrecht
02-06-2018 Vestrock, Hukst
15-06-2018 Pinkpop Festival, Landgraaf

Bio: Blaudzun - UP Release: 13 april 2018

"UP" is het derde deel in de Jupiter-reeks waar Blaudzun sinds het najaar van 2016 mee naar buiten is getreden. Het is een volwaardige plaat die niet zonder de eerste twee delen had kunnen bestaan. Of zoals Johannes Sigmond het zegt: ‘Als ik het vergelijk met een schilderij is "UP" het middendeel en zijn de andere twee de zijpanelen. Jupiter part 1 en 2 lijken haast studies om te erachter te komen wat ik echt wilde maken.’ Want naast het slot van het drieluik is "UP" ook een duidelijke afwijking van het oorspronkelijke idee. Johannes: ‘Ik ben erachter gekomen dat ik van iets rijpere wijn houd. Niet van de eerste oogst.’

Jupiter was nodig. Blaudzun had grote successen beleefd met Heavy Flowers (2012) en Promises Of No Man’s Land (2014). Vanuit precies hetzelfde palet blijven schilderen was geen optie. De drang bestond om te werken zonder vooropgezet plan. Het was bedenken, schrijven, opnemen, onmiddellijk uitbrengen en vaak gelijktijdig touren. Het verlangen om een drieluik te maken, leefde al langer. Johannes: ‘Wat eruit kwam, dat was het. De enige begrenzing waren de drie delen, waarin ik op zoek ging naar wat het precies moest worden.’ De nummers op Jupiter Part 1 leunden op één thema, als een dancetrack bijna. Sexy en dansbaar. Dat werd ook meegenomen op Jupiter Part 2, al was er al meer ruimte voor het sterke liedje waar Blaudzun een patent op heeft. Waarna de zanger er achter kwam dat het toch anders moest. Of eigenlijk, dat best veel anders moest. Dat is te horen is op _UP_

Johannes: ‘Ik weet nu hoe het werkt om in korte tijd iets te maken en het snel uit te brengen. Maar ik geloof toch meer in de tijd nemen. De twijfel toelaten. Op _UP_ is elke noot die ik speel en elke melodielijn die ik zing gewogen. Vaak ervaar ik bij een schilderij, plaat of boek van een ander hoeveel tijd erin zit. Dan voel je de rijkdom tussen de regels door. Ik las dat Tommy Wieringa nadat hij een boek af had, tóch nog naar de Waddeneilanden ging om elk woord opnieuw te wegen. Zo ben ik met _UP_ ook te werk gegaan. Bij elke noot dacht ik: zo ga ik hem zingen en niet anders.’

Vergeleken met het volle, archaïsche geluid van platen als Heavy Flowers en Promises Of No Man’s Land is "UP" lichter. Wat minder topzwaar. De manier van spelen tijdens zijn Jupiter-tournees en de recente theaterconcerten heeft er een rol in gespeeld. Blaudzun heeft geleerd rust toe te laten. De nummers van _UP_ zijn stuk voor stuk geschreven op de piano, zodat de basis van het liedje klopt: een sterke melodie, focus op de zang. Dat is een bewuste keus. Johannes: ‘Ik heb mijn stem weer op de voorgrond geplaatst. Mijn zang stond de laatste tijd erg in dienst van de muziek, verzand in het geheel, maar ik heb besloten dat ik een fucking zanger ben. Wat dat betreft zijn Adele, Beyoncé en ook Nick Cave mijn grote voorbeelden geweest. Toen ik deze winter op een Spaans eiland was, fietste ik door straten waar muziek hard uit de cafés schalde. Wat hoor je dan echt goed door de ramen heen? De vocalen. Ik besefte dat ik mijn stem weer uit het gesteente moest hakken. Melodie drijft deze plaat en mijn stem is daar het vehikel van.’

Ergens is Blaudzun dankzij Jupiter ook terechtgekomen bij wie hij was. Op "UP" wordt weer sehnsucht, heimwee en herfst toegelaten. En zo nu en dan wat strijkers. Johannes: ‘Eigenlijk is dit de eerlijkste manier om muziek te maken. Zo dicht mogelijk bij jezelf blijven.’ Het resultaat is niet onopgemerkt gebleven. Eerste single ‘_hey now’ die in de eerste week van januari uitkwam werd meteen Top Song bij Radio 2 en belandde wereldwijd van Mexico tot IJsland, van Argentinië tot Denemarken in belangrijke Spotify-playlisten. Johannes: ‘Ik heb dat nog nooit gehad met een track, ook niet met ‘Promises Of No Man’s Land’. Ik ben er erg blij mee.’ Het is veelzeggend dat ‘_hey now’ een jaar na de single ‘Mud’ is verschenen. Johannes: ‘Je moet nooit in de modder blijven liggen, maar je moet doorgaan. Naar boven kijken. Vandaar ook de albumtitel: "UP". Het is een positieve plaat in tijden van donkerheid. Je kunt je ’s ochtends somber lezen op Blendle, maar je kunt ook beslissen om door te gaan en te genieten. In deze plaat zit levenslust.’

"UP" had zonder Jupiter part 1 en 2 niet kunnen bestaan maar het is ook een heruitvinding van wat Blaudzun was. Het komt hier samen. Johannes: ‘Voor mij is deze plaat de ultieme balans.’
For more information: www.v2benelux.com


Fotosbluesrock.nl Translate This Page